Onze bedrijfsyoga-programma’s


Zensez biedt op maat gemaakte programma’s voor alle soorten bedrijven, ongeacht de grootte van een bedrijf of het aantal deelnemende personeelsleden. Alle lessen zijn laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen, dus ook voor degenen die nooit eerder yoga hebben beoefend.

Het doel is om met gerichte oefeningen (werkgerelateerde) stress en fysieke klachten (zoals RSI of rug/nekproblemen) te verminderen. Daarnaast bieden wij ‘tips & tricks’ om beter met stressvolle situaties om te gaan, die gemakkelijk toepasbaar zijn tijdens het werk.

De programma’s zijn gebaseerd op vier pijlers van yoga: houdingen, meditatie, adem en ontspanning. Deze vier basisonderdelen van yoga binnen ons programma zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en versterken elkaar voor het beste en een langdurig resultaat. 

De mogelijkheden

Programma's
WEKELIJKSE GROEPSLESSEN

Tijdens de lessen doen we oefeningen om (werkgerelateerde) stress en fysieke klachten (zoals RSI of rug/nekproblemen) te verminderen. De lessen bestaan uit meditatie-/focus oefeningen, houdingen, ademhalings- en ontspanningsoefeningen.

Programma's
YOGA WORKSHOPS / INTENSIVE

Alle variaties zijn mogelijk. Bijvoorbeeld een workshop om uw werknemers kennis te laten maken met yoga en meditatie, of juist een verdiepings-workshop waarbij we verder ingaan op een specifiek onderwerp zoals de ademhaling. Onze Intensive Workshop behandeld uitgebreid alle vier de aspecten tijdens een dagprogramma. 

Programma's
PRIVÉLES YOGA

1 op 1 begeleiding. Vooraf doen wij een intake zodat de les volledig afgestemd wordt op uw wensen en behoeften. Deze lessen zijn zeer geschikt voor bijvoorbeeld mensen met stress gerelateerde klachten of mensen die al langere tijd met lichamelijke klachten zoals rugpijn rondlopen.

Meer weten over bedrijfsyoga
of een intake aanvragen?

Neem dan -uiteraard geheel vrijblijvend- contact met ons. Wij vertellen u graag meer over
bedrijfsyoga en wat we voor uw bedrijf kunnen betekenen. 



Onze 4 pijlers

Yoga kent een lange geschiedenis met vele stromingen. Yoga zoals wij het in het Westen vooral kennen, waar we in groepsverband verschillende oefeningen doen is relatief jong. Dit is de vorm van yoga waar wij ons op richten tijdens de lessen en het is ook het deel van yoga dat door de medische en wetenschappelijke wereld de laatste decennia is onderzocht en omarmt.

Tijdens de lessen komen vier pijlers van yoga aan bod: houdingen, meditatie, adem en ontspanning. Door lichamelijke oefeningen te combineren met ademhalingsoefeningen en ze met aandacht uit te voeren breng je lichaam en geest samen, wat vervolgens het algehele welzijn ten goede komt. De denkwijze dat het iets zweverigs is, is achterhaald.

Programma's

1. Houdingen

We zitten te veel, bewegen te weinig en zijn aan veel spanning onderhevig. Met als gevolg dat we vaak last hebben van gespannen spieren die weer tot vervelende fysieke klachten kunnen leiden. Zelfs als we wel sporten, dan gebruiken we ons lichaam vaak te eenzijdig. Met yogahoudingen en -oefeningen versterken we niet alleen onze spieren, maar verlengen en ontspannen we ze ook. Onze houding verbetert en klachten verminderen of verdwijnen zelfs. Wij richten ons vooral op effectieve oefeningen om rug, schouder-, nek-, RSI-klachten aan te pakken en te voorkomen.



Programma's

2. Meditatie

Mediteren is het trainen van je brein in aandacht. Je traint bijvoorbeeld gebieden in je hersenen die ervoor zorgen dat je zelf je aandacht kan sturen en vasthouden.
Een groot gedeelte van de dag worden wij meegenomen in een stroom van gedachten, een onwillekeurig proces. Door meditatie wordt je bewuster van je lichaam, je gedachten en je omgeving.

 



Programma's

3. Adem

We ademen maar liefst tussen de 8.000 en 30.000 keer per dag. Hoeveel precies hangt af van de manier van ademhalen en natuurlijk ook van de soort activiteiten die we uitvoeren. Hoe vaak we ademen én de manier waarop heeft een enorme invloed op hoe we ons voelen en hoe we presteren. Een goede ademhaling kan direct een positieve invloed hebben op ons zenuwstelsel, ons immuunsysteem en onze hormoonhuishouding. Een verkeerde ademhaling kan het tegenovergestelde tot effect hebben. Een goede ademhaling is dus van essentieel belang. 



Programma's

4. Ontspanning

Spanning en ontspanning horen beide bij het leven. En hoewel een beetje spanning soms best in ons voordeel kan werken, om bijvoorbeeld op het moment suprême beter te presteren, is ontspanning misschien wel de belangrijkste basisbehoefte om krachtig en energiek de dag door te komen. Het gaat om de balans. Een gespannen lijf is voor veel mensen het nieuwe normaal geworden. Zelfs zo normaal, dat het vinden van ontspanning vaak veel moeite kost. Met gerichte oefeningen kun je leren om het deel van je zenuwstelsel dat je lichaam laat ontspannen te activeren. 


Onze werkwijze

Om er zeker van te zijn dat ons yoga-programma aansluit bij de wensen van uw bedrijf, bieden wij verschillende mogelijkheden.

Ons ‘standaard’ programma bestaat uit 12 lessen van 60 minuten in 12 weken. Daarnaast bieden wij een ook ‘flexibel’ programma dat u zelf kunt samenstellen. U bepaalt dan de duur van de lessen (30, 34, 60 of 75 min.), het aantal lessen en de frequentie (bv. 2x per week | 1x per week | 1x per 2 weken).

In alle gevallen geldt dat we vooraf, tijdens een intake, de wensen en behoeften in kaart brengen en de inhoud van het programma daar op aanpassen.


Programma's

Veelgestelde vragen bedrijfsyoga

Kan iedereen meedoen aan de lessen?

Jazeker! Onze lessen zijn laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen, dus ook voor degenen die niet eerder yoga hebben beoefend. 

Uit hoeveel lessen bestaat een reeks?

Ons ‘standaard’ pakket bestaat uit 12 lessen verdeeld over 12 weken. Daarnaast bieden wij ook de mogelijkheid om een pakket zelf samen te stellen. 

Welke materialen zijn er nodig?

Wij verzorgen alle materialen die nodig zijn voor de yogales. Als uw bedrijf een programma boekt, dan geven wij de yogamatten en props voor die periode in bruikleen. 

Waar vinden de lessen plaats? 

Om het voor uw werknemers zo makkelijk mogelijk te maken, komen wij uw kant op. De lessen geven wij dus bij u op kantoor. Het enige wat wij daarvoor nodig hebben is een ruimte om de lessen te kunnen geven.

Dat zou gewoon op de werkvloer kunnen als de stoelen en bureau’s aan de kant worden geschoven. Helemaal ideaal zou het zijn als er een aparte ruimte beschikbaar is die wij (tijdelijk) tot yogaruimte kunnen inrichten.

Ook geven wij zogenaamde stoel-yogalessen. Dat kan simpelweg op de werkplek achter een bureau. Kortom, er zijn tal van mogelijkheden; samen kunnen we bepalen wat voor uw bedrijf het beste werkt.

Wat voor kleding draagt u tijdens een yogales? 

Dit is afhankelijk van de soort les en uw wensen. We kunnen lessen verzorgen waarbij het niet nodig is om speciale kleding te dragen. Wanneer het een meer fysieke les is raden wij wel aan om comfortabele (sport)kleding dragen.